*Començar a buidar per la part alta, i
anar baixant. Això resta pes a la base, el contrari podria
sobrecarregar la part de la base i ensorrar-la.
*El gruix de la paret deuria de ser de
20-25 mm. Cal tenir en comte de deixar mes gruix a la base ,i menys a
la part de dalt.
*La duresa de la peça ha de ser duresa
cuiro.*Es preferible que siguin petites, de forma que siguin
fàcilment manejables sense deformar-se durant la seva manipulació.
*La partició resultant
del tall fet amb el fil de pescar,te que evitar el pla, es mes fàcil
tornar a afegir el casquet llevat si la superfície a unir te com a
partició dos o mes plans.
*Escollir zones de
l’escultura que siguin anguloses i que permetin accedir a
l’interior de la peça per el seu buidat en dues
direccions.(exemple: colzes, genolls, glutis,coronil·la,...)
*La paret ha de ser el
mes uniforme possible, i el gruix sobre una polsada.
*Marcar una línia sobre
el pla de la partició respectant el gruix de 25 mm.
*Un cop iniciada
l’operació ce buidat cal no humidificar la peça.
*Assecar argila del
mateix tipus que el de l’escultura a enganxar.
*Convertir-la en pols,
afegir-la poc a poc en el pot amb un dit d’aigua, fins que la seva
consistència sigui com el iogurt cremós.
*La barbotina en un pot
tancat hermèticament pot ser útil durant dies.
*Començar a tapar la
peça per la part de la base, per tal de reforçar estructuralment la
peça.
*Ratllar creuant les
línies les dues parts de la peça a unir.
*Untar amb barbotina
només una part de les particions.
*Ajuntar el casquet al
cos de l’escultura, fen pressió per tal de que sobreïxi un xurret
de barbotina en tot el perímetre de la partició.
*Deixar eixugar la
barbotina sobrera i fer-hi un petit solc, en forma de semicercle a
tot el perímetre de la unió de les peces.
*Afegir-hi un xurret de
fang, del mateix diàmetre del solc.
*Modelar el sobrant del
xurret d’argila a banda i banda, creant una soldadura de les dues
peces a tot el perímetre de la unió.
*Finalitzar el modelat o
texturat de la superfície de la peça.
*Separar de la fusta de
suport amb el fil de pescar.
*Quan sigui possible
aixecar la peça, deixar-la sobre uns llistons de fusta, de manera
que circuli l’aire tant per l’interior com l’exterior de
l’escultura.
*El calor que desprèn el
forn de ceràmica en funcionament asseca perfectament les peces.
*L’assecat es produeix
per l’evaporació de l’aigua física incorporada a l’argila per
donar-li plasticitat.
*L’aire es un bon
element de l’assecat de les peces, cal tenir en comte les tensions
produïdes per assecatges no uniformes.
*La contracció de
l’argila durant l’assecat es del 3% lineal.
*Les peces deuen
enfornar-se quan ja estan totalment eixutes, no han de contenir gens
d’humitat.
[l’explosió de peces
per humitat converteix la peça en pols i petits fragments, de molt
difícil reparació].
*No han de contenir
elements estranys a l’argila: guix, ferros, fusta,...
[ aquest elements amb
contraccions diferents al de l’argila, produeix esquerdes i
trencaments de l’escultura durant l’assecat].
*Cal haver buidat la peça
sense deixar aire ocluit, ni en l’interior de l’escultura, ni en
el gruix de la seva paret.
[ L’error produeix una
explosió de la peça durant l’augment de la temperatura, ja que
l’aire es dilata amb la calor de la fornada causant rotures de
fragments grans].
*La merma en el procés
de cocció es del 2% lineal.
Lineal:
Volum:
Comparativa etiqueta:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada